پيام عنواني پلینوم وسیع نهضت آیندۀ افغانستان
شورای اروپايي نهضت فراگیر شورای اروپايي نهضت فراگیر

قرائت کننده: فواد پامیری

 

رفقای عزيز!

برگزاری
پلینوم وسیع و باز نهضت آیندۀ افغانستان را به شما و همه کوشندگان آن صميمانه تهنيت می گوئيم و اميدواريم که اين نشست در انجام وظائفی که بر عهده گرفته موفق باشد. در اينجا لازم است از دعوتی که برای حضور نمايندگان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان  در اين نشست بعمل آورده ايد صميمانه تشکر نمایم.

 

رفقای گرانقدر !

پلینوم در شرایط تدویر می یابد که ما بیشتر از هرچه با وحدت نیرو های چپ و دموکراتیک ، مترقی و دادخواه نیازمندیم.زیرا کشور عزیز ما افغانستان با گذشت هر روز آنچنان در سیاست های جیو پولیتیک و جیو ستراتیژیک قدرت های طماع و چپاولگر جهانی کشانده میشود که بیشتر از این نظاره گری در اوضاع و بد بختی ملت بی دفاع ما دور از تقوای سیاسی تلقی میگردد.

 

به همگان به صورت اخص به عناصر و نیرو های چپ دموکراتیک معلوم است که ما در حال از سر گذشتاندن بحران فکری استیم که شاید سالهای زیادی را در بر گیرد تا به یک نوع نسبی از تفاهم در تفاسیر و برداشت ها ، از اندیشه های گذشته و حال خود دسترسی پیدا نمائیم.تا رسیدن به این مأمول نه تنها راه درازی پیشروست بل مشکلات عدیدۀ نیز سر راه ما قرار دارد که به یقین درایت کامل ، مسؤلیت پذیری در برابر اندیشه ، گذشت منطقی و صبر و شکیبایی را نیازمند است.

هر حرکت به منظور رسیدن به هدف غایی و لو اگر کوچک هم باشد قابل قدر است و نباید دست کم گرفته شود .

 

رفقای عزیز !

 

تا جائیکه مر بوط به نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان به مثابه یک سازمان چپ دموکراتیک میشود ، پیوسته در تلاش بوده تا درین راستا رسالت و مسؤلیت تاریخی خویش را به وجه احسن انجام دهد،و لی باید اذعان نمود آنچنانچه گفته شد این راه هموار نیست ، هنوز سلیقه ها،زیاده خواهی ها ،اختلافات که اکثرأ با تفاوت های اندیشوی ما ارتباطی ندارد و ده ها دلیل دیگر ذهن ما را مشغول ساخته و  عامل آن گردیده تا راه رسیدن به این هدف مقدس را سد شود.

 

امروز محک سنجش گروه های سياسی علاوه بر اصول فکری آنان، درجه مسئوليت پزیری ايشان در ارائه راه حل برای رفع مشکلات جامعه، توان آنها برای حل مشکلات مردم و اعتقادشان به اهميت جلب اعتماد و پشتيبانی مردم است. در سی سال گذشته سياست های قدرت ها نقش مخربانه ای در جدا کردن بخش هائی از نیرو های مترقی و پیشرو و سرکوب بخش های ديگر داشته است. در چنين شرائطی کافی نيست يک گروه طرفدار دموکراسی به دنبال سياست ها و اقداماتی برای پيشبرد اهداف خود باشد. چنين گروهی وظيفه دارد ضمن کوشش برای حفظ تشکيلات و اتحاد درونی خود، تحليل هائی دقيق و واقع بينانه ای از شرائط، و ارائه راه های عملی برای غلبه بر مشکلات از طريق همکاری و اتحاد بر محور دموکراسی را نيز ارائه دهد. تحقق دموکراسی و تأمین عدالت اجتماعی درافغانستان بدون همکاری موثر دموکرات های جامعه محتمل نيست. هدف چنين همکاری ايجاد نيروهائی است که برای استقرار دموکراسی و عدالت اجتماعی  کوشیده و پس از استقرار دموکراسی حافظ و حامی و پشتيبان آن باقی بمانند.
با مرور ونگرشی بر عملکرد های اندی بیشتر ازهشت ماه ( 11 اکتوبر 2008 میلادی) پس از نخستین نشست حضوری نمایندگان احزاب، حلقات و شخصیت های مستقل سیاسی و در ادامه سعی وتلا ش  بخاطر یکپارچگی خانواده دیروزسازمانی ما تحت عنوان " تفاهم و وحدت اعضاء و سازمانهای ایجاد شده از بدنه حزب ح.د.خ.ا«حزب وطن»." که به اشتراک نمایندگان با صلاحیت سازمانهائی چون تشکیلات موقت انسجام اعضای حزب وطن، حزب ملی افغانستان، حزب ملی فعالین صلح افغانستان، نهضت آینده افغانستان، نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان و حلقاتی چون کمیسیون موقت تفاهم ووحدت اعضای سابق حزب وطن (ح.د.خ.ا) در شهرهامبورگ ، کمیسیون تفاهم ووحدت ایالت ویسبادن آلمان و حلقه اعضای سابق حزب وطن (ح.د.خ.ا) در کشور هالند که طی جلسات متعدد پالتاکی و حضوری در نقاط مختلف در کشور آلمان دایر گردیده و به موفقیتهائی هم دست یافته است،  حمایت و پشتیبانی خویشرا ازین پروسه ابراز نموده یکبار دیگر به اشتراک کنندگان محترم آن مراجعه مینمائیم که بمنظور رسیدن به مرحله تکاملترونیل به اهدافی که نشستها به منظور آن تدویر می یابند، روی خطوط کلی اندیشوی و یا پلاتفورم مشترک و مکانیزم آن توجه بیشترخویشرا مبذول دارند تا باشد زمینه رسیدن به مجمع عالی که خواست همگان است مساعد گردد.  نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در نفس وجودش همین آما ل نهفته است آ نچه  را که از آغازین راه طی شده بمیراث گرفته، آرمانهای توده های ملیونی زحمتکش جامعه ما را تشکیل داده وآنچه نا تمام باقی مانده است باید به حسن صورت به انجام رساند. با خوشبینی به آینده ، خوشبختانه دیده میشود که پروسه وحدتخواهی برغم بطی بودن آن هر روز بیش از پیش طیف وسیعی از نیرو ها را  به این روند پیوند داده و این داعیه بصورت گسترده آن در اعماق قلوب هریک از علاقمندان ، هوا خواهان، نهضت پسندان و سایر آگاهان و نو اندیشان ترقیخواه جا گرفته و طرفدار بیشتری پیدا میکند. آنچه به نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان  مرتبط میشود این سازمان همواره سعی میورزد تا درین راستا با درک و درایت کامل و با رعایت اصول مرامی خویش پیشگام باشد و تقاضا دارد تا سایر احزاب و سازمانها و حلقات نیز از صمیم قلب درین مسیر همگام شوند. ما رسالت داریم و مسئوولیت میگیریم، جائیکه سخن بر سر وحدت، یکپارچگی و همبستگی نیرو های ملی ـ دموکرات و ترقیخواه در میان باشد، هرگاه دیگران نیم گامی درین راستا بردارند، ما گامی بجلو خواهیم گذاشت. زیرا ما با هم گذشته های مشترک داشتیم و هنوز هم وجوه اشتراکات مان بر اختلافات تفوق کلی دارد و باید درک کرد که ما انسانهای متعهد و متعلق به خانواده نیروهای ترقی پسند و دموکراتی هستیم که آغازش از قرن بیستم سر چشمه میگیرد. ــــ نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افعانستان نه تنها ازین روند پشتیبانی مینماید بلکه خویشرا درین راستا متهعد دانسته و از پروسه کار کمیسیون تفاهم وحدت و پلینوم وسیع و باز نهضت آیندۀ افغانستان  بار دیگرحمایت خویشرا اعلام  داشته و سهم فعال خود را ادا مینماید.

 

برای شما رفقای عزیز و گرامی پیروزی های هر چه بیشتر را آرزو مینمائیم

 

 

احمد شاه سرخابی

رئیس شورای اروپایی نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان


June 28th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها